Aangenaam… Karen Wessels

‘Het kan veel leuker’

Karen Wessels

Het gezicht van SMART in Communication : Karen Wessels.

Karen Wessels is al sinds jonge leeftijd gefascineerd door het onderwijs. Overheersend hierbij is de gedachte ‘Het kan veel leuker’. Dat begint al als zij zelf naar school gaat. Deze overtuiging wordt sterker wanneer zij haar eigen kinderen naar school brengt. En dan kan het niet uitblijven. In 1989 zet zij – in samenwerking met de Montessori –raad – een nieuwe Montessori school op.

Maar daar blijft het niet bij. Zij maakt kennis met het onderwijs ‘van binnenuit’ als docent Communicatie en in 2010 richt ze SMART In Communication op, waarbij SMART staat voor Samen Meer Actie Richting Toekomst. Met haar onorthodoxe werkwijze wil ze hieraan haar steentje bijdragen en docenten en leerlingen helpen onderwijs 2.0 vorm te geven. Naast trainer/coach is zij ook sparringpartner voor directies van scholen. Op dit moment is zij een vaste sparringpartner van het NHTV – Breda.

“Ik raad een ieder aan om met Karen in zee te gaan. Ze heeft kennis van zaken, talent om met diverse mensen om te gaan en een brede ervaring die ze kan inzetten op elk gebied.” Lees verder

Miranda van Bragt,  cultuurcoordinator Mgr. Frencken College

Een eigentijdse onderwijsspecialist

Met deze brede basis is Karen Wessels een vraagbaak en gewaardeerd sparringpartner in het onderwijs. Haar trainingen en interventieprogramma’s zijn onorthodox en effectief. Daarnaast schroomt zij niet om gesprekken en discussies over het onderwijs op elk niveau aan te zwengelen. Zij heeft contact met de (semi-) overheid, schooldirecteuren, docenten en leerlingen. Op alle niveaus geeft zij inzicht in bestaande leersituaties, om deze vervolgens te buigen naar plezierig en doorleefd onderwijs.

‘Inzicht maakt de situatie onomkeerbaar’

Inzicht in de bestaande – problematische – situatie is voor Karen Wessels cruciaal. Zij besteedt dan ook veel aandacht aan het ontrafelen hiervan en maakt de betrokkenen bewust van hun rol in de ongewenste situatie. “Als inzicht is ontstaan en voor iedereen duidelijk is wat zijn aandeel was in de ongewenste situatie, kan het in de toekomst (bijna) niet meer fout gaan. Vergelijk het maar met de geest in de fles. Als deze eenmaal is ontsnapt – oftewel ‘als het kwartje eenmaal is gevallen’- kan de geest niet meer terug in de fles. Dat maakt het resultaat van onze trainingen en interventies effectief en duurzaam.

“Kwam de cursus Communiceren met hooggevoelige kinderen tegen op haar website en heb die gevolgd naar volle tevredenheid. Karen heeft mij laten zien en laten voelen hoe je op een andere manier naar kinderen kunt kijken wanneer je voor de klas staat als leerkracht. Hierdoor heb ik meer contact met ze gekregen en kon ik kijken achter het gedrag van de kinderen. Er kwam minder strijd met ze en meer intensiteit. Dank je Karen.”

Carolien Ackermans, leerkracht basisonderwijs