7 MANIEREN OM DICHTBIJ JEZELF TE BLIJVEN

*1

Iedere keer als je een emotie voelt waar je je niet comfortabel bij voelt, vraag jezelf dan eens af: ‘Wat heeft dit gevoel me te zeggen?. Een van de beste manieren om je bewustzijn hierover te ontwikkelen is te mediteren. Neem wat tijd om te ontspannen. Adem bewust in en uit. Observeer je gedachten en gevoelens die komen en gaan, zonder ze te veroordelen. Dit zorgt voor afstand van de situatie, waardoor je beseft dat je meer bent dan je gedachten en emoties alleen. Er zijn geen slechte emoties. Wat je ook voelt, het geeft je waardevolle informatie over de situatie waarin je zit. Of over hetgeen in het verleden is gebeurd en waar je nog iets van te leren hebt. Maar onthoud; je bent niet je emoties!

*2

Een effectieve manier om meer bewustzijn te creëren, is een dagboek bij te houden. Neem iedere morgen vijf minuten te tijd om op te schrijven hoe je je voelt. Dit opschrijven zorgt er al voor dat je met een zekere mate van onthechting je gevoelens kunt uitdrukken. Bovendien geeft het je ook inzicht in bepaalde emotionele patronen die je laat zien hoe je reageert op bepaalde situaties.

*3

Het is belangrijk dat je je emoties accepteert zoals ze zijn. Vaak beschouwen we bepaalde gevoelens als onacceptabel en weigeren ze te onderkennen. Het leidt tot problemen als we handelen vanuit onze emoties, terwijl we ze ontkennen. Soms projecteren we ze op andere mensen. Misschien herken je dat iemand die zijn eigen woede ontkent, zelf veel ‘boze’ mensen op zijn pad treft. We praten we over emoties alsof ze ons overkomen, of alsof anderen ons boos maken. We geven zaken als ‘het trage systeem’, of ‘dat luidruchtige kind’ de schuld.

*4

Alle informatie die we ontvangen van onze vijf zintuigen over wat er om ons heen gebeurt, is al gefilterd tegen de tijd dat we het ons bewust worden. Eerst door ons limbisch stelsel, ons primitieve emotionele brein, en daarna door onze overtuigingen en de betekenis die we eraan geven. Bijvoorbeeld als iemand tegen je schreeuwt. Het herinnert je aan een pijnlijke ervaring, waardoor je overstuur raakt. Het lijkt alsof dat het schreeuwen voor je emotie zorgt, maar in feite is het de herinnering aan de keer dat iemand tegen je schreeuwde, die de emotie aanraakt. Maar nu komt het! Je kunt iedere filter en/of emotionele reactie zelf veranderen. Je kunt bewust kiezen hoe je je wilt voelen wanneer er iets gebeurt. Je kunt je emoties bewust gaan sturen. Probeer het eens uit voor jezelf. Het zal je goed bevallen! 

*5

Gebruik je verbeeldingskracht. Wanneer je iets moet doen wat je moeilijk vindt, bijvoorbeeld spreken voor een grote groep mensen, probeer je dan een positief beeld te vormen van het verloop van je spreekbeurt. Je herkent misschien wel dat je bij voorbaat al overvallen wordt door de angst dat alles misgaat. Dat je je tekst vergeet, de techniek je in de steek laat, of allebei tegelijk. Deze angst haalt je emotioneel enorm onderuit en ondermijnt je zelfvertrouwen. Iets wat je nu net zo nodig hebt bij een presentatie. Neem een voorbeeld aan profsporters. Zij bereiden zich mentaal en fysiek goed voor. Sprinters bijvoorbeeld doen dat door zich de race te verbeelden. Ze zien iedere stap op weg naar de finish voor zich. Ze beleven de race al helemaal in hun hoofd. Dat maakt hen sterk en zelfverzekerd. Een goeie mindset om aan de start te komen.

*6

Wanneer je last hebt van negatieve beelden en angsten voordat je ergens aan moet beginnen, kijk dan naar de beelden die in je opkomen en maak er denkbeeldig een klein zwart/wit foto van. Hoe meer afstand je ervan neemt hoe kleiner en vager het beeld wordt. Zet daar een levensgrote kleurenfoto voor in de plaats, waarop je op het podium staat. Je geeft een prima presentatie. Je voelt je zelfverzekerd en blij en je hoort het applaus van het publiek.

*7

Zelfreflectie is een moment waarop je jezelf een spiegel voorhoudt en kritisch naar jezelf kijkt. De aanleiding is meestal een situatie die anders is verlopen dan je had verwacht en waarin je anders had willen handelen. Je vraagt je af hoe dit zo gekomen is. Het kan gaan over je functioneren in je werk, in je relatie, of in situaties die moeilijk voor je zijn. Zaken die bewust of onbewust gebeuren in je leven. Bij zelfreflectie sta je stil bij deze bepaalde gebeurtenis en je bestudeert jouw gedachten, gevoelens en herinneringen die hierin een grote rol spelen. Zelfreflectie gaat niet alleen over wat je denkt en voelt, maar ook hoe je reageert en je gedraagt. Je zou het een ´zelfevaluatie´ kunnen noemen die je inzet om bepaalde situaties beter te kunnen hanteren voor nu en in de toekomst.

Veel succes!

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail